neděle 16. září 2018

Tři kuchařky první republiky


Strašně ráda peču, takže když přijedu na víkend domů, snažím se něco připravit na sobotu a neděli na odpoledne ke svačině. Také miluji období první republiky a už od minulého podzimu u mě převládá takový zvláštní pud, při kterém mám chuť vracet se do dob minulých, kdy se všechno dělalo poctivě rukama, tak, jak to dělaly naše babičky a prababičky.

V tomto článku bych Vám ráda představila tři novodobé kuchařky, které nám přibližují alespoň ten gastronomický svět v tehdejším Československu.


Sladká první republika - Kristina Šemberová a Eva Všetíčková

Protože víc peču než vařím, koupila jsem si Sladkou první republiku jako první z kuchařek. Už samotný obal knihy s podobiznou tatíčka Masaryka vyobrazenou na dezertním talířku mi hlásal, že tuhle knihu nutně potřebuji.

Když knihu otevřete, autorky se vám představí a zjistíte tak, že tato kuchařka není jejich prvním počinem. Následně vás seznám s tím, jak se k nápadu dostaly, jak postupovaly, a co vlastně můžete v kuchařce očekávat. Já, jako začínají hospodyňka, jsem velmi ocenila kapitolu Než začneme péct, kde najdete nejrůznější rady a tipy, něco o surovinách a jejich zpracování, kapitolu o mouce i druzích těst, a nechybí ani slovníček pojmů.

Samotné recepty jsou roztříděny do pěti kapitol a to: moučníky, koláče, zákusky, dorty a pečivo k čaji. A každá z nich je opatřena předmluvou. Jednotlivé kapitoly potom od sebe oddělují dvoustrany, které jsou pro mě osobně asi jednou z nejzajímavějších částí této kuchařky, protože nabízejí pohled do kuchyně první republiky. Autorky se snaží přiblížit hospodářskou situaci, od které se odvíjí způsob stravování lidí, dále se věnují dobovým surovinám, ale i známým kuchařkám, ze kterých možná i vaše prababičky vařily, další dvoustrana se věnuje prvorepublikovým kavárnám a cukrárnám a poslední nám představí vybavení tehdejší kuchyně.

U většiny receptů najdete krásné barevné fotografie, takže si můžete výsledek lépe představit. Něco málo jsem z této kuchařky ozkoušela, ale musím říct, že buď ještě nejsem natolik zkušená a nemám takový odhad, i když se snažím striktně dodržovat to, co je předepsané, ale zřejmě si budu muset recepty přizpůsobit naší kuchyni a vybavení, protože už se mi stalo, že jsem měla moc málo listového těsta, takže jsem během pečení musela skočit do obchodu ještě pro jedno, aby mi zase nezbylo tolik krému. Který mi ve finále stejně trochu zbyl.



Kuchařka první republiky - Jitka Rákosníková a Eva Všetíčková

Druhá kuchařka se nevěnuje pouze moučníkům a dezertům, ale je zaměřena všeobecně na pokrmy z první republiky. Recepty i zde jsou opět rozděleny do několika částí: Měšťanská kuchyně, Inspirace světem, U filmových hvězd, Elegantní cukrařina, Dělnická kuchyně, Domácí moučníky, Židovská kuchyně a (Téměř) bezmasá jídla. Podobně jako ve Sladké první republice i tady každému souboru receptů předchází úvod a vhled do dané oblasti.

Výsledek každého receptu vidíte vpravo na barevné fotografii a kniha je ještě doplněna černobílými snímky na začátku každé kapitoly. Toho povídání kolem v kuchařce moc nenajdete (až na nějaké poznámky u jednotlivých receptů), ale jelikož jsou zde recepty, jak z té bohaté sféry filmových hvězd, tak i kuchyně těch chudších ve společnosti, myslím, že celkově kuchařka nabízí ucelený pohled na prvorepublikovou gastronomii i bez sáhodlouhého vypravování.

Jediné, co mi na kuchařce vadí, je několik stran na konci, kde si nakladatelství Smart Press dělá reklamu na další jimi vydané kuchařky.



První republika u stolu - Jaroslav Vašák

Třetí kuchařka opět začíná úvodním slovem autora, před kterým je malý obsah s názvy tří rozsáhlých kapitol. První Rozmachy, choutky a pochoutky slavných obsahuje recepty slavných českých osobností. Ale nejen to, dočtete se i spoustu zajímavostí, například jaké pokrmy se podávaly na hradě Bouzov při slavnostním obědě na počest prezidenta Beneše atd. Najdete zde spoustu černobílých fotografií, ale i dokumentů a jiných obrázků

Další kapitolu tvoří čtyři stránky věnované Vánocům za 1. republiky, a to nejen receptům, ale i dárkům a ozdobám. A druhá obsáhlejší kapitola se věnuje receptům a gastronomickým zajímavostem této meziválečné doby. Recepty jsou seřazeny podle chodů, plus zde najdete i recepty na nápoje, kompoty a zavařeniny. Gastronomické zajímavosti se dotýkají úplně všeho - vyhlášených kaváren, bialetky (mokka konvičky) nebo se zde dozvíte, co to byly cerbuláty.

Grafické zpracování knihy silně připomíná kuchařky z přelomu století - co nejstručnější popis v malém odstavci bez fotografií ke každému receptu. Bohužel, i zde mám jednu výtku, a to, že v knize najdete čtyři strany s barevnými fotografiemi, které při celkovém dojmu z kuchařky zkrátka působí rušivě. Buď bych tedy zařadila takových stran více nebo je vůbec nezařazovala. V každém případě, pokud se zajímáte o první republiku a její kuchyni, vřele doporučuji.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Všem předem děkuji za jakýkoliv komentář. :)