pondělí 13. června 2016

David Ebershoff - Dánská dívka




Autor: David Ebershoff
Název: Dánská dívka/The Danish Girl
Žánr: román
Počet stran: 304
Nakladatelství: DOMINO
Rok 1. vydání: 2001


Anotace.

"Románové zpracování skutečného příběhu malíře Einara Wegenera a jeho manželky Grety začíná nevinnou prosbou o pomoc, aby se na dalších stranách rozvinulo ve strhující vyprávění o neobvyklé lásce, osobní svobodě a odvaze vzepřít se obecnému mínění."

Vlastní názor.

Jako první jsem viděla v kině film, který mě nadchl. Hned jsem věděla, že tu knihu musím mít, a rovnou v prvním vydání. (= můj malý boj proti mainstreamu). Na Dánskou dívku jsem se vyloženě těšila, ale dlouho. Takže postupem času, když jsem se měla dočkat toho, že ji konečně budu moci otevřít, jsem pociťovala jisté obavy, zda nebudu po přečtení knihy zklamaná. (asi k tomu trošku přispěly negativní komentáře na Databázi knih) Naštěstí se mé obavy po několika stranách rozplynuly.  


Nechci srovnávat knižní a filmovou verzi, ale zřejmě se tomu neubráním. V knize se prostě a jednoduše čtenář dozví víc o hlavních hrdinech (nebo hrdinkách?). Občas jsem nevěděla, jestli je kniha o Einarovi/Lili nebo o Gretě, ale čtenáři se tak nabízí možnost nahlížet na věc z obou stran.

Příběh je vyprávěn v er-formě, ale nechybí zde ani retrospektiva a popisné pasáže, které se možná chvilkami mohly zdát jako nudné a úplně zbytečné. V knize se můžeme setkat s mnoha nepodstatnými informacemi. Například uprostřed nějakého odstavce, kdy příběh začínal gradovat, autor nečekaně upozornil na nějaký detail, jako je troubení auta venku na ulici apod. Někdy tyto odbočky působily rušivě, na druhou stranu si čtenář může lépe uvědomit nastalou atmosféru. Mě osobně tyto vsuvky hnaly dál a dál ve čtení, abych se zase mohla vrátit k příběhu.

Filmové zpracování je pouhým výcucem z knihy. Hlavní myšlenka je zachovalá, přesto zde chybí několik postav, některé scény a celkově je to přetvořeno tak, aby to bylo filmově zajímavé, což se trošku odklání od skutečnosti, podle které byla kniha napsána. Takže divák z kina odchází v domnění, že zná příběh Lili Elbe. Málokdo sáhne po knize nebo se sám ze zvědavosti podívá na wikipedii, aby znal opravdový příběh jednoho z prvních mužů, který podstoupil takovou přeměnu. Neodsuzuji film, sama jsem z něj byla doslova unesená. Nádherné prostřední, atmosféra, zajímavý příběh, skvělí herci, úžasná hudba, ale pro větší pochopení je jasnou volbou kniha. 


Einar Wegener - Lili Elbe


Proč právě Dánská dívka?

Pokud se zajímáte o nevšední osudy lidí, odehrávající se v krásném prostředí několika evropských zemí a v ještě krásnější době, tak určitě stojí Dánská dívka za přečtení i za zhlédnutí. V poslední době vyšlo jen málo opravdu dobrých filmů, jako je tento. 


Čemu dáváte přednost vy? Filmové nebo knižní verzi? Můžete sami doporučit nějakou podobnou knihu?



zdroj obrázku - zde

Žádné komentáře:

Okomentovat

Všem předem děkuji za jakýkoliv komentář. :)